Lige her - lige nu... fra øjeblik til øjeblik.

bevidstnrvr0_srcset-large
Mindfulness0_srcset-large
mindfulnessbevidstnrvr0_srcset-large

Mindfulness - bevidst nærvær fra øjeblik til øjeblik

Mindfulness er til dig, der ønsker at være mere nærværende og tilstede i livet.

Til dig der ofte bliver fanget af planlægningstanker, bekymringstanker eller smertefulde tanker fra fortiden. Til dig der går rundt med selvkritiske tanker, eller til dig, der oplever stress, angst, smerter eller tilbagevendende depression.

Hvad er mindfulness?

”Mindfulness betyder at være opmærksom på en særlig måde: bevidst i det nuværende øjeblik og uden at dømme.” Jon Kabat-Zinn.

Når vi ikke er nærværende og opmærksom, kommer vi lettere til at reagere automatisk og gør os ikke klart, om vi handler hensigtsmæssigt.

Ved hjælp af simple mindfulness teknikker, bliver vi mere nærværende i og tilstede - vi blive bedre til at håndtere livets udfordringer.

Inside of a magnolia flower with stamen en petals

Måske du kender det, at ”autopiloten er slået til?”

Vi er ikke opmærksomme på, hvad der sker omkring os. Vi bliver opslugt af tanker – planlægningstanker, triste tanker, bekymrings tanker og så videre. Vores opmærksomhed følger tankerne – vi handler automatisk, og er i det, vi kalder for ”doingmode” - det vil sige lever livet på autopilot.

Når vi lever på autopilot, risikerer vi at sidde fast i en eller flere slags negative sindsstemninger, og på den måde bliver vi mere sårbare i forhold til at udvikle stress, angst eller depressive symptomer. Vi kommer nemt til at identificere os med tankerne og bliver derved lettere ofre for rumination og bekymring - det vil sige, vi igen og igen formålsløst bliver ved med at gruble over de samme negative tanker.

 

Hvordan virker mindfulness?

Mindfulness er et fantastisk redskab til:

  • at opnå større nærvær i nuet
  • at øge opmærksomheden
  • at rumme smertefulde følelser
  • at håndtere smertefuldt tanker
  • at integrere mere ro og balance
  • at finde accept af det, der er
  • at tackle stress
  • at få mere energi
  • at opleve den indre glæde
  • at øge din koncentrationsevne
Woman doing yoga, canon 1Ds mark III

Mindfulness til dig der vil være mere nærværende og tilstede i livet

Noget af det bedste, du kan gøre for dig selv og andre, er at være fuldt tilstede, der hvor du er – mens du er der.

Ved hjælp af mindfulness kan vi træne at være i ”beingmode”, det vil sige at være opmærksom og bevidst tilstede i nuet fra øjeblik til øjeblik.

Man sanser og oplever det, der er i og omkring sig. Man lægger mærke til tankerne, når de er der, men uden at følge med dem. Det vil sige at se tankerne som tanker – mentale konstruktioner, der kommer og går i bevidstheden for så blidt at rette opmærksomheden tilbage til nuet.

Når man ikke er styret af automatiske tanker, kan man bedre tage bevidste valg og dermed handle mere hensigtsmæssigt.

Gør som over 100.000 andre

Download app'en "Mindfulness - bevidst nærvær" og lyt til en GRATIS guidet bodyscan - eller køb den 10 timer store app og lyt til flere guidede meditationer, yoga eller "Godnat & sov godt"

Bodyscan

Hvis du er nybegynder inden for mindfulness, er en guidet bodyscan et godt sted at starte.

Hensigten er ikke at slappe af eller opnå en bestemt tilstand, men mere at sanse og mærke kroppen direkte i stedet for at tænke på kroppen. 

Giv slip på tanken om at skulle opnå noget bestemt når du laver øvelsen, men vær blot nærværende og tilstede med den oplevelse, der er – uden at dømme om den er god eller dårlig.

Yoga

Hensigten med øvelsen er at blive bevidst om de fysiske fornemmelser og følelser, der er tilstede i kroppen, hvor du med nysgerrighed undersøger kroppens grænseområde.

Det drejer sig ikke om, hvordan du ser ud i yogaøvelserne, men derimod om at skabe bevidsthed om at mærke, hvordan det er at være i de forskellige stillinger.

Hvad lægger du mærke til i kroppen? Hvad er det for nogle tanker, der er tilstede?

Yoga on the beach at sunset

Prøv at bringe opmærksomhed til om du eventuelt oplever en indre modstand mod at blive i øvelsen (aversion) samt hvad der sker, hvis du alligevel vælger at blive i øvelsen.

Meditation

Meningen med mindfulness er at bringe opmærksomhed til de kropslige fornemmelser, der er tilstede – samt de tanker der går gennem hovedet. En træning i at være åben over for det, der er – fra øjeblik til øjeblik.

Hensigten er ikke at undgå tanker, men mere at genkende tankernes mønstre, og så bringe venlighed og åbenhed til det, der dukker op.

Ved daglig meditation kan vi blive bevidste om ”gamle vante” tankemønstre. Vi træner os i at registrere tankerne uden at analysere dem og uden at vi automatisk følger med tankerne, men at se tankerne som mentale begivenheder, der foregår i vores sind.

At være med det, der er, er en stor del af mindfulnesstræningen.

iStock000010909161Medium1_srcset-large

Vi kan alle have en tendens til at ville flygte væk fra det, der er ubehageligt, og forsøge at fastholde de oplevelser, vi kategoriserer som gode.

Når vi reagerer per automatik på ubehagelige følelser eller tanker, eller når vi forsøger at flygte væk, kommer vi lettere til at fastholde ubehaget.

Når vi giver plads til de ubehagelige følelser og smerten, og når vi giver os selv lov til at være sårbare, og accepterer at smerte er en del af livet, bliver det ofte lettere at håndtere smerten.

Gennem mindfulness træner vi at acceptere det, der er. Det vil sige, at når vi oplever utålmodighed, irritation eller smerte, så forholder vi os til det, og når vi oplever glæde, så forholder vi os til det.

Mindfulness handler ikke om at fjerne det negative, men om at forholde sig til det på en ny måde, så man på den måde bedre kan træffe bevidste valg i stedet for at reagere per automatik.

Stresscoaching

Få mere energi og livskvalitet

Grundprincipperne for mindfulness

Inden du går i gang med træningen, er det vigtigt, at du kender grundprincipperne for mindfulness:

  • Venlighed over for det, der er tilstede og de følelser og kropslige fornemmelser, du sanser. Venlighed over for dig selv, når der kommer selvkritiske tanker, eller når tankerne igen og igen går på vandring.
  • Åbenhed over for det, der er – uden at forsøge at ændre noget. Vær tilstede med det, der er – også, når der er tristhed, vrede eller andet tilstede.
  • Nybegynders sind er at opleve det, du sanser, som var det første gang, du oplevede det. Undersøg dit åndedræt med et nybegynders sind, som et lille barn undersøger, sanser og oplever alt med nysgerrighed og interesse.
  • Tålmodighed over for dig selv, når du igen og igen bliver trukket ud i tanker, når du oplever kedsomhed eller intense følelser. Tålmodighed over for dig selv, når du evaluerer, bedømmer eller ikke ønsker de følelser og fornemmelser, du mærker.
  • Udholdenhed til at være med det, der er og at kunne være med intense følelser og kropslige fornemmelser. Vær udholden når du keder dig, er rastløs eller træt, og anerkend så, at det er det, der er tilstede lige nu.
  • Mod til at være med det, der er. Når vi er nærværende og tilstede i nuet, kan vi i perioder opleve ubehagelige kropsfornemmelser, svære følelser eller negative tanker, og kan have en tendens til at flygte fra det, vi oplever.

Mindfulness baseret kognitiv terapi

Mindfulness Baseret Kognitiv Terapi (MBCT) er udviklet af Zindel Segal, Mark Williams samt John Teasdale (2002) og er en videreudvikling af Jon Kabat-Zinn's Mindfulness Baseret Stress Reduktion (MBSR)