"Husker du, at dagene, der flyver af sted, er selve livet?"

Radtilstresshandtering0_srcset-large
Stresshandtering0_srcset-large
Stress0_srcset-large

Har du symptomer på stress? Læs med og få råd til stresshåndtering

Stress opstår, når de krav, du eller andre stiller til dig, overstiger dine ressourcer.

Ved længerevarende stress oplever mange symptomer som dårlig søvn, uro i kroppen, glemsomhed, sommerfugle i maven, irritabilitet, lettere til gråd, træthed, manglende lyst til sex, hjertebanken m.v.

Alle kan blive ramt af stress. Vi kan alle tåle pres - nogle kan tåle mere end andre, men ingen kan tåle alt. Har du haft stresssymptomer i mere end et par uger, er det tid til at bremse op og gøre noget ved det, for du kan selv gøre meget for at forebygge stress.

Hvad kan jeg selv gøre for at forebygge eller håndtere min stress?

  • Hvis du er fysisk aktiv 30 minutter om dagen, hvor du får pulsen let op, brænder du stresshormonerne adrenalin og kortisol af, og samtidig stiger serotoninen, som er vores lykkehormon. Find løbeskoene frem og løb en tur. Gerne i naturen, hvis du har den mulighed. Løb uden pulsur, så det er kroppen og ikke dit indre præstationsgen, der bestemmer farten – eller gå en tur hvor du får pulsen op. Dans med dine børn eller med kæresten. Find cyklen frem. Gør noget af det du bedst kan lide. At være fysisk aktiv er vigtigt.
  • Stress påvirker vores hjertekar-system, hjernen og immunforsvaret, så det er vigtigt, at du spiser sundt og drikker vand nok. Hvis du ikke får fisk nok, kan du supplere med omega 3 af en god kvalitet. En multivitamintablet, ekstra B-vitaminer samt magnesium citrat kunne også være et godt supplement til den sunde kost.
  • Sørg for at med jævne mellemrum at have det rart. Spørg dig selv ”hvad har jeg brug for og hvad har jeg lyst til?” Sørg for at få et godt grin, og husk at når lykkehormonerne stiger, så falder stresshormonerne.
  • Du skal sørge for at sove godt og nok. Det er vigtigt for vores velbefindende, at vi får en god og dyb søvn, da for lidt søvn kan give indlæringsvanskeligheder og koncentrationsbesvær, og når vi over en længere periode ikke får søvn nok, kan det påvirke vores immunforsvar. Det er individuelt, hvor meget søvn vi har brug for, men de fleste har brug for ca. 7-8 timers søvn hver nat.
  • En stressramt har ofte et "mylder" af planlægningstanker, bekymringstanker eller smertefulde tanker fra fortiden. De er ikke nærværende og tilstede i nuet. Du vil gøre en kæmpe forskel for dig selv, og andre, hvis du kan lære at slappe mentalt af, så du er mere nærværende og tilstede i livet.

Mindfulness til bevidst nærvær - fra øjeblik til øjeblik

Mindfulness har en dokumenteret effekt på stress.

Når vi bliver opslugt af tanker – planlægningstanker, triste tanker, bekymrings tanker og så videre,risikerer vi at sidde fast i en eller flere slags negative sindsstemninger, og på den måde bliver vi mere sårbare i forhold til at udvikle stress, angst eller depressive symptomer.

Ved hjælp af mindfulness kan vi træne at være bevidst tilstede i nuet - fra øjeblik til øjeblik.

Mindfulness app til træning af bevidst nærvær

Download app'en "Mindfulness - bevidst nærvær" og lyt igen og igen til en gratis guidet bodyscan - eller køb den 9 timers store app for et engangsbeløb på kr. 79,- .

Appen indeholder guidet yoga, flere guidede meditationer, guidet bodyscan eller en guide til en dyb og rolig søvn.

Kærligst, Birthe

Apple App Store (iPhone)

Ja tak, jeg vil gerne have den gratis del af app'en.

Google Play Store (Android)

Ja tak, jeg vil gerne have den gratis del af app'en.