"Livet har ingen anden mening end den, vi giver den" – Thornton Wilder

Sovgodt_srcset-large
Sovgodtfaradher_srcset-large
Blogsovgodt_srcset-large

Sover du dårligt om natten? Hvis ja, så er du ikke alene.

Ny forskning viser, at for hver tiende er søvnproblemerne så alvorlige, at det øger risikoen for at dø for tidligt. Det er individuelt, hvor meget søvn vi har brug for, men de fleste har brug for 7-8 timers søvn hver nat.

Den anerkendte søvnforsker Eve van Cauter har undersøgt, hvad der sker, hvis vi i en kort periode sover for lidt. En række forsøgspersoner fik i seks dage kun lov til at sove 4 timer pr. nat. Derefter gav Eve van Cauter dem en vaccine for at måle, hvor mange antistoffer deres immunforsvar udviklede. Resultatet var, at de kun udviklede halvt så mange som gruppen, der sov 7-8 timer hver nat. Endvidere steg deres blodtryk og hjerterytme.

Efter bare en nat med 4 timers søvn falder koncentrationen.

Gode råd til at sove godt

  • Undgå kaffe, the og cola efter kl. 15. Vær også opmærksom på, at sodavand, kage og slik kan virke opkvikkende og påvirke søvnen negativt, hvis det indtages for sent på dagen.
  • Alkohol har en negativ indvirkning på kvaliteten af vores søvn, så undlad alkohol efter kl. 19.
  • Lav en fast sengetid så du får din døgnrytme på plads.
  • Har du ofte svært ved at sove på grund af mange tanker, så skriv dine tanker ned. På den måde ”tømmer” du din hjerne og har lettere ved at sove.
  • Slap af den sidste time før sengetid og indstil dig på, at du skal du snart sove.
  • Sørg for at have den rette temperatur i soveværelset, så du i nattens løb hverken fryser eller sveder.
  • Husk at sengen kun er til søvn og sex.
  • Download app’en ”Mindfulness- bevidst nærvær” og lad dig guide til en dyb og god søvn. Den 9 timer’s store app koster kr. 79,-

 

Apple App Store (iPhone)

Ja tak, jeg vil gerne have den gratis del af app'en.

Google Play Store (Android)

Ja tak, jeg vil gerne have den gratis del af app'en.